Uw persoonsgegevens en uw privacy in onze huisartspraktijk
Algemeen
De AVG is de wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft onze organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.
De huisartspraktijk
In onze huisartspraktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. De afspraken die we hebben gemaakt over het omgaan met vertrouwelijke patiënten informatie Staan in het protocol dat u hierna kunt lezen. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn (bijvoorbeeld voor de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid) of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid).
Protocol Vertrouwelijk omgaan met patiëntengegevens
Inleiding
Patiënten informatie dient te allen tijde vertrouwelijk behandeld te worden. Daartoe is het van belang dat de randvoorwaarden daarvoor aanwezig zijn. Naast de aanwezigheid van beproefde beveiligde infrastructuur zijn de regels over het gebruik daarvan helder geformuleerd en bekend bij alle medewerkers. Dit protocol ‘Vertrouwelijk omgaan met patiëntgegevens’ is daarvan een weerslag.
Het biedt een overzicht van aard en omvang van in de praktijk beheerde patiëntgegevens, de mate waarin deze gegevens toegankelijk zijn en de voorwaarden waaraan voorzieningen en gebruiken dienen te voldoen ten einde de vertrouwelijkheid van deze gegevens te waarborgen.
In de gevallen waarin dit protocol niet voorziet is de praktijk houdend huisarts verantwoordelijk en degene die aangeeft hoe gehandeld dient te worden. In die gevallen zal hij zich houden aan de nieuwe AVG wetgeving ( sinds 25-05-2018 ).
De randvoorwaarden voor het vertrouwelijk omgaan van patiëntengegevens dienen in een tijd waarin elektronisch beheer van data en vooral de uitwisseling ervan voortdurend in ontwikkeling is, geregeld te worden getoetst. De eindverantwoordelijkheid daarvoor ligt bij de huisarts/praktijkhouder.
Patiëntgegevens
Patiëntgegevens worden in de praktijk gedocumenteerd om continuïteit van zorg te waarborgen, zowel door de praktijkmedewerkers als na verwijzing naar andere hulpverleners. Daardoor zijn de gegevens toegankelijk en eenduidig interpreteerbaar voor de praktijkmedewerkers, maar ook voor andere hulpverleners wanneer daartoe aanleiding is.
- Het grootste deel van de patiëntgegevens in de praktijk maakt deel uit van het elektronisch dossier binnen het HIS Medicom. Daarnaast zijn er diverse applicaties waarin gegevens worden opgeslagen en uitgewisseld, Zorgdomein (verwijsmodule), Labelsoft (feedbackprogramma van HAP), Vip Calculus (ten behoeve van de ketenzorg) en Vecozo.
- Verwijsbrieven, machtigingen, uitdraaien van dossiers, visite en afsprakenbriefjes, recepten.
- Patiëntgegevens in verzamelstaten t.b.v. oproepsystemen ten behoeve van griepvaccinaties en speciale spreekuren. Zowel elektronisch als op papier.
- Video-opnames van spreekuren in kader van huisartsopleiding.
Toegankelijkheid
Toegankelijkheid van patiëntgegevens kent twee kanten. Enerzijds kan de beschikbaarheid en toegankelijkheid van de juiste informatie van belang zijn voor de goede zorg aan een patiënt, bijvoorbeeld in de waarneming. Anderzijds komt deze gevoelige informatie niet toe aan personen met wie de patiënt geen behandelovereenkomst heeft. Dit protocol is vooral gericht op de bescherming van persoonsgegevens.
Medische gegevens zijn toegankelijk
- voor alle medewerkers in de praktijk: huisarts, POH, praktijkassistente en AIOS. Er wordt hier geen onderscheid gemaakt. Dat is, gezien de omvang van de praktijk niet nodig en niet werkbaar.
Niet toegankelijk
- voor derden, die niet bij de behandeling betrokken zijn
Onder voorwaarden toegankelijk/beschikbaar
- voor de patiënt zelf voor zover het geen persoonlijke aantekeningen betreft van de praktijkmedewerkers. Zo nodig dient de inhoud van het dossier te worden toegelicht. Dit punt is uitgewerkt in Bijlage 1.’Leidraad Patiënten rechten en medisch dossier’
- zonder expliciete toestemming van de patiënt toegankelijk voor betrokken hulpverleners in eerste en tweede lijn na verwijzing, voor zover van belang voor een goede zorgverlening. In geval van bespreking in het MDO ouderenzorg wordt vooraf expliciet toestemming verkregen van de betrokken oudere.
- door de waarnemer en huisarts op de HAP, voor zover relevant voor de juiste hulpverlening en de patiënt daarvoor toestemming heeft verleend voor aanmelding van diens dossier in het LSP (Landelijk Schakelpunt)
- voor de apotheek voor zover van belang voor juiste dienstverlening, daar waar het problemen betreft die interfereren met de farmacotherapie, zoals bekende allergieën en intoleranties, lever- of nierfunctiestoornis, medicatiegebruik. Hiervoor wordt toestemming gevraagd en genoteerd in het dossier.
- voor instanties, politie, justitie, Raad voor de Kinderbescherming, verzekerings- en bedrijfsartsen, wanneer er sprake is van een door de patiënt getekende machtiging waarin aan de huisarts toestemming verleend wordt een specifieke vraag omtrent diagnose en therapie te beantwoorden. In geval van verplichting tot melding van een besmettelijke ziekte mag dit zonder toestemming van de patiënt (zie Bijlage 2.‘Reglement Opvragen van medische informatie door derden’)
- opnames voor onderwijs mits met uitdrukkelijke toestemming van de patiënt, vastgelegd en conform het privacyreglement van de Huisartsopleiding.
Uitwisseling van gegevens
Uitwisseling van privacy-gevoelige informatie vindt plaats:
. binnen de praktijk: mondeling, schriftelijk, elektronisch
- naar buiten toe
- via medewerker op papier, elektronisch bestand op beveiligde USB of andere informatiedrager
- elektronisch via beveiligde verbindingen: in HIS en VIPlive (virtueel KIS), via Zorgdomein, Feedbackprogramma van HAP Labelsoft, beveiligde Zorgmail, Zorgmail File Transfer en Vecozo
- via telefoon, beveiligde e-mail, evt. sociale media (onherleidbaar of versleuteld) zoals de Siilo app
Regels omtrent patiëntgegevens binnen de praktijk
Hieronder een aantal afspraken over hoe in de praktijk concreet wordt omgegaan met vertrouwelijke gegevens van patiënten.
Mondeling
Medewerkers zijn zich er te allen tijde van bewust dat er in een kleinschalige praktijk gemakkelijk sprake is van gehorigheid vanuit andere ruimten.
Bij aanwezigheid van patiënten of derden in de praktijkruimte
- worden vertrouwelijke gegevens mondeling uitsluitend gedeeld in een afgesloten (spreek)kamer
- is het schuifraam van de balie en de deur naar de werkruimte van de assistente gesloten
- wordt een patiënt met vertrouwelijke mededelingen aan de balie z.n. in een afgesloten ruimte te woord gestaan
Schriftelijk
Patiëntgegevens op papier (recepten, uitslagen, brieven, maar ook patiënten lijsten) dienen uit het zicht te blijven van derden.
- Ze liggen niet open in ruimtes waar patiënten of anderen ontvangen worden.
- Bij vertrek laat iedere medewerker zijn werkplek opgeruimd achter. Er blijven geen schriftelijke documenten zichtbaar achter.
- Papier met daarop vertrouwelijke informatie gaat niet in de oud papierbak, maar in de afgesloten papiercontainer, deze wordt opgehaald op verzoek waarna vernietiging plaatsvind.
Elektronisch
- Het pand is voorzien van beveiliging tegen inbraak met een alarmsysteem
- Computers en software die gebruikt worden voor opslag en verwerking van patiëntgegevens zijn uitsluitend toegankelijk met een wachtwoord.
- Computers op werkplekken zijn voorzien van een virusscanner.
- Bij het verlaten van de werkplek wordt het scherm geblokkeerd.
- Digitaal verkeer van patiëntgegevens dient uitsluitend plaats te vinden langs beveiligde verbindingen. Niet via de onbeveiligde e-mail.
- Medewerkers zijn verantwoordelijk voor de aan hen beschikbaar gestelde apparatuur en programmatuur en gaan hier zorgvuldig mee om. Activiteiten op de computer en andere apparatuur die schade kunnen toebrengen aan computer, netwerk en bestanden zijn niet toegestaan. Een uitgebreid reglement met ge- en verboden ontbreekt. De praktijkhouder ziet toe op correct gebruik.
Patiëntgegevens buiten de praktijk
Vertrouwelijke informatie over patiënten verlaat onder bepaalde omstandigheden het pand. Hieronder een overzicht van de veiligheidsmaatregelen die in acht genomen worden.
Mondeling
Het spreekt voor zich dat iedere medewerker ook buiten de praktijk zijn (afgeleid) beroepsgeheim bewaart. Daarnaast geldt:
Bij informatie die telefonisch wordt opgevraagd gaat de medewerker na of de beller (patiënt, medebehandelaar, instantie etc.)
- recht heeft op deze informatie (zie Bijlage 2). Zo nodig wordt gevraagd eerst een machtiging te faxen/sturen
- in geval van scheiding: of beide ouders het gezag hebben over een minderjarige patiënt
- degene is die hij zegt te zijn. In geval van twijfel wordt het telefoonnummer genoteerd en belt de medewerker terug.
Schriftelijk
Medewerkers die patiëntgegevens op papier meenemen buiten de praktijk zijn daarvoor verantwoordelijk. Concreet:
- Visitebriefjes en andere afdrukken op papier waarop patiënten informatie staat worden buiten het zicht van derden gehouden en na gebruik vernietigd.
- Patiëntdossiers worden bij vertrek naar een andere huisarts aan deze arts persoonlijk overhandigd of aangetekend verstuurd. Indien mogelijk wordt het digitaal verzonden.
- Oproepen voor griepvaccinaties en andere spreekuren worden verstuurd in gesloten enveloppen.
Elektronisch
- Digitaal verzenden van patiëntgegevens dient uitsluitend plaats te vinden langs beveiligde verbindingen zoals: binnen HIS, Praktijkinfo, via Zorgdomein, via LSP aan de HAP, Feedbackprogramma van HAP Labelsoft, Vecozo, Zorgmail, VIP Calculus en Siilo.
- Gegevens van patiënten worden nooit herleidbaar verzonden via de onbeveiligde e-mail, sms of sociale media.
- Opgenomen video’s van patiëntencontacten worden na gebruik gewist. De AIOS is daarvoor verantwoordelijk conform het reglement van het opleidingsinstituut, evenals voor het naar buiten brengen van opnamemateriaal op een beveiligde USBstick of geheugenkaartje.
Meldplicht datalekken
In de hierboven beschreven procedures kunnen altijd dingen mis gaan en vertrouwelijke gegevens onbedoeld verloren gaan of in verkeerde handen terecht komen. Dan is er sprake van een datalek.
Sinds 1 januari 2016 geldt volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens de ‘meldplicht datalekken’. Onder de nieuwe Europese privacywet die sinds 25 mei 2018 geldt, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), blijft de meldplicht datalekken bestaan. Deze meldplicht houdt in dat organisaties (zowel overheden, bedrijven als gezondheidszorginstellingen en dus ook huisartsen) direct een melding moeten doen bij de Autoriteit Persoonsgegevens zodra zij een ernstig datalek hebben. Soms moeten zij het datalek ook melden aan de betrokkenen (de mensen van wie de persoonsgegevens zijn gelekt).
Onze praktijk werkt – als er iets mis gaat – volgens de ‘Handreiking meldplicht datalekken in de eerstelijns zorg’. Dit is een uitgave van LHV, NHG, InEen en KNMP uit 2016 (bijlage 3).
Tot slot
Het vertrouwelijk omgaan met patiëntgegevens is een voortdurend punt van aandacht in onze praktijk. Daartoe biedt bovenstaande een praktische handleiding. Beveiliging van patiëntgegevens vraagt om een voortdurende afweging van risico’s en daarop te nemen maatregelen.
Bijlage 1. Leidraad Patiënten rechten en medisch dossier
(volgens NHG-Praktijkwijzer Informatiebeveiliging in de huisartsenpraktijk, december ’09 kenmerk 3.1)
In de wet is vastgelegd dat patiënten rechten hebben ten aanzien van het eigen medisch dossier. Deze leidraad geeft hierover informatie gebaseerd op KNMG-Richtlijnen.[1],[2]
Inzien van het dossier door de patiënt
- De patiënt heeft recht op inzage in zijn medisch dossier. Hij moet een verzoek voor inzage in het medisch dossier richten aan de behandelend huisarts. De huisarts moet aan dit verzoek ‘binnen redelijke termijn’ gehoor geven, dat wil zeggen zo snel mogelijk en in elk geval binnen twee tot vier weken.
- Anderen (bijvoorbeeld de familie of een advocaat) hebben alleen recht op inzage, als de patiënt daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
- Geen enkele medewerker van de praktijk is gerechtigd om zonder overleg met de behandelend huisarts patiëntengegevens ter inzage te geven aan de patiënt of aan derden.
Kopiëren uit het medisch dossier op verzoek van de patiënt
- De patiënt kan een verzoek indienen om een kopie te ontvangen van (een deel van) zijn medisch dossier. Dit verzoek moet schriftelijk worden gedaan, onder vermelding van:
- naam, geboortedatum, adres en patiëntnummer;
- reden van het verzoek;
- behandelingsperiode waarvan een kopie wordt gewenst.
De huisarts moet aan dit verzoek ‘binnen redelijke termijn’ gehoor geven, dat wil zeggen zo snel mogelijk en in elk geval binnen twee tot vier weken.
- Anderen (bijvoorbeeld de familie of een advocaat) kunnen alleen een verzoek om kopieën indienen, als de patiënt daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
- Geen enkele medewerker van de praktijk is gerechtigd om zonder overleg met de behandelend huisarts kopieën van het medisch dossier aan de patiënt of aan derden te verstrekken.
Kosten
De kosten voor het maken van een kopie komen voor rekening van de patiënt. De huisartsenpraktijk brengt de kosten in rekening conform de landelijke richtlijn voor vergoeding voor het verstrekken van afschriften. Voor het verstrekken van kopieën van dossiergegevens wordt per pagina maximaal € 0,23 in rekening gebracht, met een maximum van € 4,50 ex BTW per verzoek. Ook voor het verstrekken van een kopie op een andere gegevensdrager dan op papier wordt een redelijke vergoeding in rekening gebracht, met een maximum van € 5,00 per verzoek.
Aanvullen of vernietigen van het dossier op verzoek van de patiënt.
Als een patiënt vindt dat zijn dossier onvolledig is of onjuistheden bevat, kan op zijn verzoek een verklaring met zijn visie worden toegevoegd. Ook kan de patiënt verzoeken (delen van) zijn dossier te laten vernietigen. Een behandelend huisarts zal aan dit verzoek voldoen, mits er geen medische of juridische bezwaren bestaan. De huisarts dient het verzoek en zijn acties te documenteren.
De patiënt moet een verzoek voor aanvulling of vernietiging van (delen van) het medisch dossier richten aan de behandelend huisarts. Een verzoek tot aanvulling of vernietiging van het medisch dossier moet schriftelijk worden ingediend, onder vermelding van:
- naam, geboortedatum, adres en patiëntnummer;
- reden van het verzoek;
- (delen van) het medisch dossier waarop het verzoek betrekking heeft.
Verzoek tot afscherming van gegevens
De patiënt heeft recht op afscherming van gegevens uit zijn medisch dossier voor inzage door andere hulpverleners dan zijn behandelende huisarts. Deze afscherming kan gelden voor zorgverleners binnen de huisartsenpraktijk en zorgverleners buiten de huisartsenpraktijk. Het is van belang dat patiënten hierover zijn geïnformeerd. De huisarts moet patiënten voorlichten over de gevolgen van afscherming.
De huisarts dient het verzoek van de patiënt en de door hem genomen acties te documenteren.
De patiënt moet een verzoek tot afscherming van (gegevens uit) het medisch dossier richten aan de behandelend huisarts. Een verzoek tot afscherming van (gegevens uit) het medisch dossier moet schriftelijk worden ingediend, onder vermelding van:
- naam, geboortedatum, adres en patiëntnummer;
- reden van het verzoek;
- gegevens waarop het verzoek betrekking heeft.
Voor beschikbaarstelling van het dossier via het LSP aan de huisarts op de HAP dient de patiënt expliciet toestemming te verlenen. Ook in dat geval kunnen gegevens worden afgeschermd.
Inzien van het dossier na overlijden van de patiënt
Een huisarts gaat ook na het overlijden van een patiënt zorgvuldig om met zijn privacy. Daarom wordt een verzoek van nabestaanden om inzage in het medisch dossier van de overledene niet zonder meer gehonoreerd.
De beslissing hierover ligt bij de behandelend huisarts en hangt af van het belang van de inzage door de nabestaanden en de veronderstelde wens van de overleden patiënt.
Minderjarige en wilsonbekwame patiënten
Inzage in en kopiëren uit het dossier van een minderjarige patiënt, of van een volwassen patiënt die door zijn lichamelijke of geestelijke toestand niet in staat is zelf zijn belangen te behartigen (wilsonbekwaamheid), is – met in achtneming van bovenvermelde voorwaarden – mogelijk, als specifiek omschreven personen toestemming geven.
Bij minderjarige patiënten jonger dan 16 jaar zijn dit de (gezag dragende) ouders of voogd. Als een minderjarige patiënt ouder is dan 16 jaar, moet hijzelf toestemming geven.
Bij wilsonbekwame patiënten moet de vertegenwoordiger toestemming geven.
De volgende personen kunnen optreden als vertegenwoordiger van de patiënt:
- de echtgenoot of partner;
- een wettelijk vertegenwoordiger (curator, mentor);
- de ouders, kinderen, broers of zussen van de patiënt.
Bijlage 2. Reglement Opvragen van medische informatie door derden
(naar NHG-Praktijkwijzer Informatiebeveiliging in de huisartsenpraktijk, december ’09 kenmerk 3.2)
Alle medewerkers van de huisartsenpraktijk hebben een beroepsgeheim of hebben een Geheimhoudingsverklaring ondertekend. Dit betekent dat zij zorgvuldig omgaan met de inhoud van het medisch dossier. Medewerkers van een huisartsenpraktijk verstrekken zonder toestemming van de patiënt geen informatie aan personen of instanties die niet bij de behandeling betrokken zijn.[3]
Informatie zonder toestemming patiënt
Zorgverleners die bij de behandeling van de patiënt betrokken zijn, mogen zonder expliciete toestemming van de patiënt gegevens uitwisselen, op voorwaarde dat dit gebeurt ten behoeve van de behandeling. Als de patiënt wordt doorverwezen naar een andere behandelaar, worden de relevante medische gegevens doorgegeven aan deze behandelaar.
Voor beschikbaarstelling van het dossier via het LSP aan de huisarts op de HAP dient de patiënt expliciet toestemming te verlenen. Ook in dat geval kunnen gegevens worden afgeschermd.
In de wet is vastgelegd dat informatie in een aantal situaties zonder toestemming van de patiënt aan derden mag worden verstrekt:
- De huisarts is verplicht sommige besmettelijke ziekten te melden aan de GGD, zodat snel maatregelen kunnen worden genomen om verdere verspreiding te voorkomen.
- De huisarts heeft het recht zorgverzekeraars informatie te verstrekken over behandelingen van patiënten.
Informatie met toestemming patiënt
Voor het geven van informatie aan instanties (bijvoorbeeld de politie, justitie, verzekeringsmaatschappijen of de Raad voor de Kinderbescherming) is schriftelijke toestemming van de patiënt nodig. Deze instanties vragen de patiënt meestal een machtiging te ondertekenen, waarin wordt vastgelegd door wie in welke periode informatie mag worden ingewonnen.
Toestemming van de patiënt is ook nodig voor het geven van informatie aan de partner, kinderen, ouders of ander familie van de patiënt ( formulier toestemming verstrekken medische informatie). Bij kwetsbare ouderen wordt op voorhand aan pte gevraagd dit formulier te tekenen en gescand in het dossier.
[1] Doppegieter RMS. Privacywetgeving en omgaan met patiëntengegevens. Utrecht, KNMG versie 3.0, 2002.
[2] KNMG-Richtlijnen inzake het omgaan met medische gegevens. Utrecht, KNMG, 2003.
[3] KNMG-Richtlijnen inzake het omgaan met medische gegevens. Utrecht, KNMG, 2003.
Gehorigheid
De kleinschaligheid van onze praktijk heeft zo zijn voordelen. Nadelen zijn er ook. Een daarvan is de beperkte ruimte en daarmee de gehorigheid. Zaken die aan de balie worden besproken kunnen soms in de wachtkamer worden gehoord. We proberen er alles aan te doen om dit probleem zoveel mogelijk te beperken en hebben daarvoor maatregelen genomen. Houdt u daarom bij alles wat u aan de balie bespreekt rekening met het feit dat mensen soms kunne meeluisteren. Geef aan wanneer u iets persoonlijks wil bespreken. We proberen u dan even in een afgesloten ruimte te woord te staan
De huisartsen in Nederland hebben samen een database gemaakt, waarin staat bij welke huisarts iedere patiënt ingeschreven staat, de zogenaamde ION – database.
Hier lees u wat dit betekent voor u en uw gegevens.
De plichten van de huisartspraktijk
Demopraktijk. is volgens de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:
- Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:
- voor zorgverlening;
- voor doelmatig beheer en beleid;
- voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.
- Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden.
- U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door
uw zorgverlener, maar ook via een folder of via onze website. - Alle medewerkers binnen Demopraktijk. hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw
persoonsgegevens. - Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang.
- Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening.
Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 15 jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de gezondheid van uzelf of van uw kinderen. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.
Uw rechten als betrokkene:
U heeft de volgende rechten:
- Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.
- Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).
- Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.
- Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven.
- Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.
- Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.
Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit mondeling of middels een aanvraagformulier kenbaar maken aan Demopraktijk.. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde of uw curator of mentor).
Toelichting op het aanvraagformulier
U moet er rekening mee houden dat medische gegevens ingevolge de wet in principe maximaal vijftien jaar bewaard worden. U helpt ons met het opzoeken van uw dossier en het beschermen van uw privacy als u het formulier zo volledig mogelijk invult. De door u ingevulde gegevens worden door ons strikt vertrouwelijk behandeld. Demopraktijk. is niet aansprakelijk voor fouten in de postbezorging. Indien u er de voorkeur aan geeft om het dossier persoonlijk, of door een gemachtigde, op te halen dan kunt u dit op het formulier aangeven.
Gegevens patiënt
Hierbij vermeldt u de gegevens van de persoon over wie het medisch dossier gaat. De Wet Geneeskundige Overeenkomst (WBGO) beschouwt de patiënt als meerderjarig vanaf 16 jaar. Jongeren vanaf 16 jaar die inzage/afschrift van hun medisch dossier willen, moeten zelf de aanvraag indienen. Indien de patiënt niet meer in leven is, is het verstrekken van de medische gegevens toegestaan indien verondersteld kan worden dat de overledene hiertegen geen bezwaar zou hebben gehad of er sprake is van zwaarwegende belangen om de zwijgplicht van de zorgverlener te doorbreken. Deze beslissing ligt bij de zorgverlener.
Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden
De medewerkers van Demopraktijk. hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens uw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde
gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners
(bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de behandelend arts).
Uitwisseling gegevens
Demopraktijk. wisselt, nadat u hiervoor gericht toestemming heeft gegeven, via het Landelijk Schakelpunt relevante medische gegevens veilig en betrouwbaar met de huisartsenpost (HAP). Bent u ’s avonds of in het weekend op de HAP geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met de huisartsenpraktijk. Zo weet de huisarts precies met welke klachten u op de HAP bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan is ondernomen.
Ook kunnen er medicatiegegevens gedeeld worden met uw apotheek en uw behandelend medisch specialisten. Daarbij gaat het om de medicatie die de huisarts aan u heeft voorgeschreven, maar ook om eventuele intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA-gegevens). Daar kunnen andere voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo dragen wij als huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.
Overdracht van uw dossier
Als u een nieuwe arts/zorgverlener kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe arts/zorgverlener op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw oude arts/zorgverlener het dossier overdraagt aan uw nieuwe arts/zorgverlener. De oude arts/zorgverlener doet dit zo spoedig mogelijk , in ieder geval binnen een maand, nadat u uw oude arts/zorgverlener heeft gevraagd het dossier over te dragen aan uw nieuwe arts/zorgverlener.
Uw medisch dossier wordt dan door uw arts/zorgverlener persoonlijk of per aangetekende post overgedragen. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier en op een kopie van uw dossier. Het dossier kan (indien mogelijk) ook via e-mail aan de nieuwe arts/zorgverlener worden overgedragen. Beide artsen/zorgverleners moeten er dan wel voor zorgen dat hun computer en internetverbindingen voldoende beveiligd zijn.
Vraag of klacht
Heeft u een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie wij gegevens delen of onze omgang met uw medische gegevens?
Dan gaat uw arts/zorgverlener hierover graag met u in gesprek.